Equivalèncias dels estudis universitaris segons l'ACUP
Els estudiants de nou ingrés a les universitats catalanes han rebut amb les seves carpetes i informació per a la matriculació un díptic a on es reconeix que els graus bolonyesos tenen equivalència amb el primer cicle d'una llicenciatura i no am la llicenciatura completa, tal com han estat defensant diverses autoritats acadèmiques i "experts" en l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES).
El grau que en teoria substituirà les actuals llicenciatures i diplomatures constarà de quatre anys (i dels dos o tres corresponents al primer cicle). L'estudiant que vulgui assolir un nivell de coneixement i atribucions professionals equivalents als d'una diplomatura o llicenciatura haurà de fer un màster d'un o dos anys.
L'establiment de la nova arquitectura acadèmica no només supossa un allargament artificial  de l'etapa "generalista" dels estudis superiors sinó que a més a més implica l'encariment de l'accés als coneixements de les llicenciatures, donat que els preus establerts per als màsters tot i ser públics- és a dir, publicats al BOE i al DOGC- tenen consideració d'estudis de postgrau i per tant, el preu del crèdit es triplica (10.60€/crèdit de llicenciatura, 20.82€/crèdit al màster oficial). [Per  + detall: veure  "Com  es fixa preu estudis universitaris?"]
La divulgació del pamflet de l'ACUP (que curiosament repeteix el format i preguntes de nombrosos materials dels estudiants que lluiten contra aquesta reforma) coincideix amb la notícia a TV3 de que els graduats en Dret no podran accedir directament a l'exercici professional com fins ara feien els llicenciats (prèvia inscripció al Col·legi), donat que "els quatre anys no garanteixen el nivell de coneixements requerits", per tant s'establirà com a obligatòria la realització d'un màster per completar el que abans oferia la llicenciatura, segons les declaracions d'experts en dret recollides al reportatge. Aquesta restricció de competències professionals també es produirà pels estudis de magisteri als quals se'ls exigirà la realització d'un màster per a la docència d'una durada i cost molt superiors a l'actual Curs d'Adaptació Pedagògica  (CAP, no requerit per a diplomats en Magisteri). Si el CAP no garanteix una sòlida formació pedagògica, el Màster que el substituirà no compta amb gaires adeptes, fins i tot el Rector de la Universitat Complutense ha demanat al Ministeri la seva retirada.
D'altra banda, la notícia sobre els estudis de Dret contrasta amb l'anunci de fa uns mesos de Regne Unit, Alemanya i Itàlia d'excloure els estudis de Dret, Arquitectura i Medicina de l'estructura de l'EEES, pels mateixos arguments citats: no es garanteix una formació solvent.
Per ampliar:
Com es determina el preu dels estudis universitaris?
La Ministra i les properes matrícules
Informació sobre la UAB i els preus per l'any vinent
#1.- Felicitats
Joan Gil Oliveras|22-07-2008 17:10
Molt bona feina la d'Especial Bolonya.
Valoración: 6
| Avisar provocación