Estudiants es manifesten contra la supressió del Batxillerat nocturn a la Plaça Sant Jaume |
Els sindicats exigeixen mantenir tota l'oferta de batxillerat nocturn
Uns 150 alumnes es manifesten contra la supressió de les classes de nit
MARCEL BARRERA. Barcelona
El debat sobre els estudis de nocturn està més obert que mai. Els sindicats USTEC-STEs i ASPEPC-SPS exigiran aquest matí en la reunió que mantindran amb representants d'Educació que el departament mantingui, almenys durant un any, l'oferta actual de les classes de nit i que faci marxa enrere respecte a la supressió del primer curs a partir de setembre. ERC i ICV-EUiA, socis de govern de Maragall, també demanaran avui a Montilla durant el ple del Parlament una moratòria d'un any.
Les intencions del Departament d'Educació de matar el batxillerat nocturn per la via lenta i no per la ràpida, com pretenia només 10 dies enrere, no han convençut ni les formacions sòcies del govern tripartit, ERC i ICV, ni els sindicats de mestres, que avui assistiran a una important reunió que servirà per mantenir o bé desconvocar la vaga del pròxim dia 14 als 45 instituts que en aquests moments ofereixen batxillerat nocturn. L'oferta del Departament d'Educació, que podria reduir una tercera part de l'oferta, serà determinant. Per Ricardo Rodilla, d'USTEC-STEs, és «innegociable obrir la preinscripció en tots els instituts on aquest curs s'ha fet classe, després ja es veurà». Xavier Massó, d'ASPEPC-SPS, demanarà en la reunió prevista per aquest matí una moratòria d'un any. «No acceptarem cap reducció ara», segons Massó, que va criticar que durant dos mesos negociant la reforma del batxillerat no es fes cap referència a la supressió dels estudis i de cop i volta se n'assabentessin amb «nocturnitat i traïdoria».
Els dos sindicalistes van assistir ahir a la concentració convocada també per la CGT, el Sindicat d'Estudiants i l'Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) i que va reunir uns 150 estudiants a la plaça de Sant Jaume. També es van fer altres concentracions en altres punts de Catalunya.
Tot i que no gaires, a la plaça de Sant Jaume també hi havia professors protestant. Per Jesús Villagrau, docent de l'IES Puigcastellar de Santa Coloma de Gramenet, el batxillerat nocturn és «una segona oportunitat» que tenen molts joves que, pel que sigui, durant l'adolescència no van fer aquests estudis.
També hi havia estudiants que estudien de nit. «Al matí treballo i no m'ho puc combinar de cap altra manera, no poden eliminar aquests estudis», segons Rebeca Bellalta, una de les alumnes de l'institut Forat del Vent de Cerdanyola que va anar a la protesta amb vistoses pancartes.
Protesta contra el recorte del bachillerato nocturno
Varios centenares de estudianets y docentes se concentraron ayer en la plaza de Sant Jaume, en Barcelona, con el apoyo de los sindicatos, contra el recorte de los estudios de bachillerato nocturno anunciado por el Departamento de Educación.
"Trabajo hasta las cinco de la tarde y a las seis voy al instituto", dijo África junto a una pancarta. Esta joven, que cursa primero de bachillerato en el instituto Sa Palomera, de Blanes, tiene 26 años y cree que "no se puede estudiar química o física a distancia, y menos las prácticas". Como esta joven, 4.700 alumnos cursan bachilllerato por la noche en Cataluña. La mayor parte simultanean trabajo y estudios.
El Departamento de Educación dijo primero que suprimiría estos estudios presenciales y se cursarían on-line. Días después afirmó que los mantendrá en los centros con más alumnos. Educación sostiene que el rendimiento escolar es mayor en el caso de los que estudian a distancia: el 60%, frente al 40% en el bachillerato nocturno.